Om iedere digitale interactie met een consument te laten bijdragen aan de winstgevendheid van je merk is het cruciaal om voorop te (blijven) lopen met SEO. Dat kan alleen door op te hoogte te blijven en in te spelen op de laatste trends. En zie daar SEO nieuws update #1. Enjoy!

Update van Google’s mobile-friendly algoritme is uitgerold 

Ongeveer een jaar geleden stond de SEO-wereld even op zijn kop toen Google het mobile-friendly algoritme uitrolde. Dit algoritme is door Google speciaal ontwikkeld om mobielvriendelijke websites een extra ranking boost te geven in de mobiele zoekresultaten en werd al snel Mobilegeddon genoemd. Vorige week heeft Google een tweede versie van de mobile-friendly update uitgerold. Hierbij gaat het mobile-friendly label van een website extra effect hebben in de zoekresultaten. Het is nu nog belangrijker geworden, niet alleen voor mobiele bezoekers maar ook voor je mobiele rankings, dat je website zo goed mogelijk is geoptimaliseerd voor mobile. Mocht je website nog niet mobielvriendelijk zijn, of wil je er zeker van zijn dat je website wel mobielvriendelijk is, kun je dit testen met de Mobielvriendelijke test van Google. Lees hier meer over het mobile-friendly algoritme van Google.

Google voert aanpassingen op zoekresultatenpagina door 

Google is de laatste weken flink aan het testen met een aantal aanpassingen en veranderingen in de zoekresultaten. Na een aantal tests met het tonen van zwarte links in plaats van de welbekende blauwe links in de zoekresultaten, heeft Google vorige week een grote aanpassing in het design van de zoekresultaten doorgevoerd. De breedte van de zoekresultatenpagina is in het redesign door Google groter gemaakt. Gevolg hiervan is dat features zoals local maps of featured snippets nu meer ruimte in de breedte innemen en minder ruimte in de hoogte. Hierdoor kunnen de organische zoekresultaten wat meer naar boven op de pagina gedrukt worden. Voor SEO zou dit een fijne ontwikkeling zijn nadat de organische zoekresultaten eind februari juist naar beneden werden gedrukt omdat Google besloot 4 ads boven aan de pagina te tonen. Met de verbreding in het design lijkt het erop dat er nieuwe lengtes voor zowel de meta description als de meta titel zijn. De nieuwe lengte voor de pagina titel komt op 70 karakters, wat een significante toename van 10-15 karakters is. Het aantal karakters voor de meta description zal toenemen met ongeveer 16-20 karakters per regel, hoewel Google op dit moment nog steeds 150-160 karakters toont. Verwacht wordt dat de lengte voor de meta descriptions zullen gaan toenemen, echter heeft Google dit nog niet officieel bevestigd. Let wel op: Google is van plan om het redesign internationaal uit te rollen, maar kan op elk moment ook weer teruggedraaid worden.

Lees hier meer over de aanpassingen op de zoekresultatenpagina van Google.

Hoe voice search het digitale marketing landschap gaat veranderen

Recentelijk gaf Behshad Behzadi, Director of Conversational Search @ Google, een presentatie op SMX West waarbij hij liet zien wat in de toekomst mogelijk is met conversational search. In 2015 werden al meer zoekopdrachten op telefoons en tablets uitgevoerd dan op desktop. In lijn met deze groei van mobiel, zien ze bij Google ook een flinke groei in de zoekopdrachten waarbij voice search gebruikt wordt. Voice search groeit op dit moment met een veel groter ratio dan tekst search. Onder voice search vallen alle zoekopdrachten die worden uitgevoerd met behulp van een digitale persoonlijke assistent, zoals Google’s microphone in Google Search of iPhone’s Siri. Dit artikel van Moz schetst een interessant beeld hoe voice search zich zal gaan ontwikkelen de komende jaren en hoe het digitale marketing landschap hierdoor zal gaan veranderen. Lees hier meer over de ontwikkeling van voice search.

FD Gazellen Award 2015 en 2016!