Om iedere digitale interactie met een consument te laten bijdragen aan de winstgevendheid van je merk is het cruciaal om voorop te (blijven) lopen met SEO. Dat kan alleen door op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en in te spelen op de laatste trends. Zie hier een recap van de belangrijkste artikelen uit de maand augustus. Enjoy!

Google voert aanpassingen op zoekresultatenpagina door 

Om mobiele zoekresultaten te rangschikken, maakt Google gebruik van een apart mobile-friendly algoritme. Dit algoritme is in mei dit jaar nog geüpdatet, waarbij het mobile-friendly label van een website extra effect ging hebben in de zoekresultaten. Tegenwoordig is volgens Google ongeveer 85% van alle pagina’s in de mobiele zoekresultaten “mobile-friendly”. Daarom heeft Google besloten om het label niet meer te tonen in de zoekresultaten. Dit wil overigens niet zeggen dat het mobile-friendly label niet meer belangrijk is, dit blijft onveranderd van belang voor een website. Echter, heeft Google ervoor gekozen om dit label niet meer te tonen in de mobiele zoekresultaten, om de zoekresultatenpagina overzichtelijk te houden. Mocht je website nog niet mobielvriendelijk zijn, of wil je er zeker van zijn dat je website wel mobielvriendelijk is, kun je dit testen met de Mobielvriendelijke test van Google. Lees hier meer over het verdwijnen van het mobile-friendly label uit de zoekresultaten.

Mobiele websites met ‘pop-ups’ lopen risico op Google penalty vanaf januari 2017

Vanaf januari neemt Google in het algoritme een ranking signaal mee gebaseerd op pop-ups op mobiele webpagina’s. Wanneer websites gebruik maken van een pop-up op hun mobiele webpagina, kan Google een penalty uitdelen. Deze penalty, in de vorm van verlaging van de ranking in de zoekresultaten, ligt op de loer voor websites met pagina’s waarbij de content niet makkelijk toegankelijk is voor mobiele bezoekers.  Hierbij gaat het voornamelijk om de volgende pop-ups:

  • Pop-ups die de belangrijkste content van de pagina bedekken
  • Het tonen van een pop-up die de bezoeker moet wegklikken voordat ze de belangrijke content kunnen zien
  • Een lay-out gebruiken waarbij het above-the-fold gedeelte van de pagina lijkt op een pop-up, maar de originele content onder de fold zit.

Cookiemeldingen, login-schermen en banners die niet al te veel ruimte innemen op de pagina worden door Google niet meegerekend als ‘pop-up’. Lees hier het officiële statement van Google.

Meta descriptions optimaliseren met paid search data

Seer Interactive heeft een test uitgevoerd met meta description optimalisaties. Om meer bezoekers te verleiden om op een link van hun cliënt te klikken, heeft Seer Interactieve 10 meta descriptions geoptimaliseerd van landingspagina’s die een lager dan gemiddelde CTR hadden. Om deze meta descriptions te optimaliseren is tijdens deze test gebruik gemaakt van insights uit paid search data. Het taalgebruik in advertenties met een hoge CTR werd geanalyseerd. Aan de hand van deze analyse werden vervolgens de meta descriptions van de 10 pagina’s geoptimaliseerd. De resultaten liegen er niet om: de gemiddelde toename in CTR van de SERPs naar de website was 65%. Lees hier meer over het onderzoek van Seer Interactive.

Google strenger met reviews van derden

Google heeft de richtlijnen voor de local business reviews aangepast. Wanneer Google de juiste mark-up vindt voor reviews en/of ratings, kan een sterrenrating (rich snippet) in de zoekresultaten getoond worden. Dit ziet er als volgt uit:

Afbeelding1

 

 

 

Review rich snippets kunnen een krachtige asset zijn voor je website in de zoekresultaten, maar zijn helaas wel gevoelig geweest voor misbruik (bv. het plaatsen van neppe reviews op externe websites). Vanaf nu moeten reviews die in aanmerking komen voor de review rich snippet direct op de desbetreffende website staan. Reviews vanuit externe (third-party) websites zoals Trustpilot, Yelp en TripAdvisor tellen niet meer mee voor de sterrenrating in de zoekresultaten. Met deze aanpassing in de guidelines probeert Google het misbruik van de review rich snippets tegen te gaan. Dit wil overigens niet zeggen dat third-party websites niet meer gebruikt mogen worden om reviews te genereren. De reviews van deze websites tellen alleen niet meer mee voor sterrenratings in Google’s zoekresultaten.

Waarom elke website moet investeren in lokale links

Lokale links zijn niet alleen belangrijk voor bedrijven met fysieke vestigingen. Alle bedrijven, zelfs die enkel en alleen een website hebben, kunnen hier hun voordeel uit halen. Rand Fishkin van Moz geeft in zijn nieuwste Whiteboard Friday een aantal goede argumenten om lokale links na te jagen, ook voor niet-lokale websites.

FD Gazellen Award 2015 en 2016!