Om iedere digitale interactie met een consument te laten bijdragen aan de winstgevendheid van je merk is het cruciaal om voorop te (blijven) lopen met SEO. Dat kan alleen door op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en in te spelen op de laatste trends. Zie hier een recap van de belangrijkste artikelen uit de maand september. Enjoy!

Voice search en de toekomst van short-tail keywords

In een sneltreinvaart neemt het gebruik van voice search toe. Chatbots en virtuele assistenten zoals Siri, Allo en Cortana hebben inmiddels al een aandeel van 10% in het wereldwijde zoekvolume veroverd. In de Verenigde Staten gebruikt zelfs 41% van de volwassenen dagelijks voice search om bepaalde informatie te vinden. Met de groeiende populariteit van voice search en het gebruik van deze virtuele assistenten om de juiste informatie te vinden, verandert ook de manier waarop we deze informatie zoeken. Zo zit er een groot verschil tussen zoekopdrachten van desktop gebruikers en gebruikers van voice search middels deze chatbots. Lees in dit artikel meer over deze verschillen en hoe op voice search in te spelen is.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Een trage mobiele website is killing voor de conversie. Helaas is het sneller maken van een website niet altijd even makkelijk. Hier kunnen de Accelerated Mobile Pages (AMP) een uitkomst bieden. AMP’s zijn pagina’s die geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden op mobiele apparaten. Deze pagina’s zijn gestript van het traditionele stukje HTML dat vertragend kan werken voor de laadsnelheid van deze mobiele pagina’s. Bovendien gaat Google de content van de pagina cachen, waardoor de inhoud van de pagina voor de gebruiker sneller geladen kan worden. Kortom, AMP’s zijn een soort light versie van de originele pagina’s.

In Google’s zoekresultaten kun je een AMP pagina gemakkelijk terugvinden door het lightening bolt icoontje met de tekst AMP ernaast. Voordat een AMP wordt vertoond voor jouw zoekopdracht, zijn er wel een aantal vereisten:

  • De zoekopdracht moet op mobiel worden uitgevoerd
  • Er moeten AMP’s beschikbaar zijn voor de zoekopdracht
  • Je mobiele apparaat moet (op dat moment) beschikken over een trage internetsnelheid.

Vanuit SEO perspectief zijn Accelerated Mobile Pages goed voor de mobile rankings, maar ook voor de laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid van deze pagina’s. Aan de slag met deze Accelerated Mobile Pages voor je website? Google helpt je op weg met een aantal AMP tips op hun blog.

Google’s answer boxes: ranken op #0

Zoekmachines streven ernaar om de gebruikers het meest relevante antwoord op hun vraag te geven. Met de groei van mobile search is dit streven naar relevantie zelfs nog groter geworden. Onze aandachtsspanne lijkt steeds korter te worden en we multitasken steeds meer. Google speelt hierop in met hun ever-improving Hummingbird algoritme en de introductie van de zogenaamde ‘answer box’.  Deze boxes zijn een vorm van rich snippets, waarbij Google direct antwoord probeert te geven op de zoekopdracht van de gebruiker. Dit ziet er als volgt uit:

voorbeeld-google-answer-box-game-of-thrones

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Het idee van Google achter deze answer box, ook wel ranking #0 genoemd, is om de gebruiker snel van een juist antwoord op hun vraag te voorzien zonder dat ze hiervoor een heel artikel hoeven door te spitten.  Zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien, wordt niet altijd de pagina die op de eerste positie voor de zoekterm rankt gebruikt voor het antwoord in de answer box. In bovenstaand voorbeeld rankt mijnserie.nl voor zowel positie #0 als positie #3. Hierdoor creëer je meer zichtbaarheid voor jezelf in de zoekresultaten en verhoog je de CTR naar je website. Rand Fishkin van Moz legt in deze Whiteboard Friday uit waar de kansen liggen met deze answer boxes.

 

FD Gazellen Award 2015 en 2016!